יום שבת, 22 במאי 2010

10 דרכים ליצירת צוות מנצח

  1. הגדרת מטרה ברורה לחברי הצוות. אפקטיביות מתחילה כשיש תמונת מטרה ברורה מאוד מול העיניים. כשהמטרה ברורה, כולם יודעים לאיפה רוצים להגיע.
  2. הגדרת חלוקת תפקידים ברורה – מונעת קונפליקטים ומצב שבו או כמה אנשים עושים אותו דבר או שחלק מהמשימות נופלות בין הכיסאות.
  3. חשוב שלחברי הצוות תהיינה מיומנויות ותחומי התמקצעות משלימים, המתאימים לצורך השגת המטרה שהוצבה בפני הצוות.
  4. הדגשת תרומת העובד - כל עובד רוצה להרגיש בעיקר כי הוא תורם לארגון בו הוא נמצא. צריך למצוא דרכים להבהיר לאנשים שהעבודה שהם עושים חשובה. צריך לחפש הזדמנויות לשבח עובדים בפני חבריהם לעבודה ובפני הממונים.
  5. שקיפות ושיתוף - שמירה על שקיפות ושיתוף הנם תנאי הכרחי להעלאת המוטיבציה של חברי הצוות. זאת כיוון שאז נוצר אמון בין העובדים ובין המנהלים. ברגע שיש אמון, העובד שם לו למטרה לעשות הכל כדי שהמנהל שלו יהיה מרוצה ממנו. הוא מבין שההנהלה סומכת עליו בכך שהיא משתפת אותו, והוא מרגיש צורך לגמול לה.
  6. חשוב ליצור אקלים מוגן וחיובי. אנשים צריכים להרגיש שבטוח בקבוצה לומר משהו מבלי שהם יותקפו בחזרה.
  7. ניהול קונפליקטים - צוות מוצלח צריך לדעת להתמודד עם עימות ולפתור אותו כך שאנשיו ימשיכו לפעול כצוות. המנהל צריך לעודד את חברי הצוות ליישב את חילוקי הדעות בעצמם, כי בסופו של דבר הם צריכים להמשיך לעבוד אחד עם השני.
  8. הזדמנות לביטוי עצמי של כל אחד מחברי הצוות. חשוב לאפשר ביטוי של דעות מנוגדות, רעיונות והצעות תוך שמירה על תרבות דיונים. מתן לאנשי הצוות אפשרות לביטוי מעלה את  תפישת הערך העצמי של כל אחד מהעובדים בצוות.
  9. דוגמא אישית – מנהל חייב לתת דוגמא אישית לאנשי הצוות שלו, בהתאם לערכים שאותם הוא מעוניין להבנות בצוות. דוגמא אישית מעמיקה את האמון שיש לעובדים במנהל ומעודדת  את תחושת ה"ביחד".
  10. המנהל חייב להפעיל את מיומנויות המנהיגות שלו. חשוב במיוחד להוכיח לצוות כי הוא יודע מה הוא עושה. כשצוות לא סומך על המנהל, הוא לא ילך אחריו.

(הפוסט נכתב בגוף זכר לצורך נוחות בלבד ומתייחס למנהלים ומנהלות כאחד).

תגובה 1: